Saturday, October 20, 2012

Kenapa Perlu Mandi

Kajian terbaru mendapati mandi bukan sahaja bertujuan untuk membersihkan diri daripada kotoran, tetapi menjauhkan stress serta berperanan penting bagi meningkatkan kekebalan tubuh.

Penyelidikan yang diterbitkan dalam New England Jurnal of Medicine menunjukkan penderita diabetis yang menhabiskan masa selama setengah jam berendam dalam air suam dapat menurunkan tingkat gula dalam sekitar 13 peratus.

Kajian di Jepun pula menunjukkan 10 minit berendam dalam air suam dapat memperbaiki kesihatan jantung terutamanya untuk lelaki.

Berikut beberapa manfaat mandi kepada individu yang mengamalkannya:-

  • Mandi air sejuk sangat baik untuk meredakan ketegangan. Ia juga dapat menyempitkan saluran darah dan meningkatkan tingkat gula dalam darah, suhu yang dianjurkan ialah sekitar 12 hingga 18 darjah celcius.
  • Selsema dan sakit kepala: Merendam kaki dalam air suam dapat membantu menyembuhkan selsema, sakit kepala dan menyegarkan kaki yang lelah. Caranya masukkan air suam secukupnya ke dalam bekas sehingga menenggelamkan pergelangan kaki kemudian titiskan minyak seperti lavender, papermint atau lemon. Rendamkan selama 10 hingga 20 minit dan selepas itu basuh dengan air sejuk. 
  • Masalah insomnia. Rendamkan kaki ke dalam air dingin sangat baik kepada anda yang mempunyai masalah insomnia atau memiliki masalah susah tidur. Masukkan kaki sehingga ia merasa dingin. Perubatan ini berguna bagi kaki yang lelah, pendarahan hidung, selsema dan sembelit.  

No comments:

Post a Comment