Thursday, January 5, 2012

Penyembuh Sakit Jiwa (Hati Dan Jantung)

Abu Ja'far Muhammad Bin Ali pernah berkata: "Sesiapa berasa dalam hatinya rasa kasar (kekerasan), maka hendaklah dia menuliskan surah Yassin pada sebuah pinggan dengan air dan Za'faraan. Kemudian dia hendaklah meminumnya."

Antara yang teruji mujarab untuk menguatkan hati (al-qalb jantung) dan mengembirakannya, hendaklah anda membacakan Surah Ghaafir (Al-Mukmin surah ke-40) dalam keadaan anda meletakkan tangan kanan anda ke atas hati anda ( dada sebelah kanan, arah ke tengah), dilakukan sebelum tidur.

Pada waktu pagi, hendaklah anda mengambil 7 biji tamar (terutama tamar Madinah) dan anda bacakan ke atasnya Surah al-Fatihah, 7 kali dan anda memakannya dengan menyebut nama Allah. Akan tetapi hendaklah anda berpantang daripada 3 perkara iaitu melampaui (dalam semua perkara), berjaga malam (kurang tidur) dan lupa daripada mengingati Allah. Sesungguhnya membanyakkan zikrullah adalah dapat menenangkan hati (al-qalb) berdasarkan firman Allah S.W.T:


Oleh kerana itu, wahai para hamba Allah, hendaklah anda menjadikan lidah anda sentiasa basah dengan zikrullah (secara tidak henti-hentinya)

No comments:

Post a Comment