Friday, January 14, 2011

Rahsia Air Zam Zam


Adakah air Zamzam mempunyai kelebihan khusus yang membuatnya berbeza dari air yang lain? Ya, air Zamzam mempunyai fizikal khusus yang membuatkan ia air yang mempunyai kelebihan. Fakta ini telah dibuktikan oleh satu pasukan penyelidik daripada Pakistan. Pusat Penyelidikan Haji juga telah melakukan kajian khusus tentang air Zamzam dan menemui kandungan fizikal yang indah yang membuatkan ia berbeza daripada air yang boleh diminum. Encik Sami iaitu Pengurus Pusat Penyelidikan Haji mengatakan bahawa, ketika mereka mengali telaga air Zamzam, semakin dalam digali telaga air Zamzam semakin banyak jumlah air Zamzam dikeluarkan. Mereka juga meneliti kandungan air Zamzam tersebut dan mendapati ia adalah air tulen dan murni serta tidak mempunyai sebarang kuman di dalamnya. Nabi Muhammad S.A.W bersabda:
"Air Zamzam memenuhi tujuan/niat pada sesiapa yang meminumnya".

Seorang lelaki dari negara Yaman gemar membaca Al-Quran dari mushaf kecil. Saat dia menjadi tua, dia mendapati bahawa dia tidak dapat membaca al-Quran dengan mudah dari buku itu kerana pandangannya telah menjadi lemah. Dia mendengar tentang kelebihan air Zamzam untuk memenuhi matlamat pada orang yang meminumnya . Beliau telah datang untuk ke Haji dan meminum air Zamzam. Semenjak dari itu, beliau telah mula membaca Al-Quran dari mushaf kecil dengan mudah tanpa sebarang masalah penglihatan.


Beliau telah mencapai apa yang dia inginkan kerana dia yakin dan mempuanyai iman yang mendalam seperti mana sabda Nabi Muhammad S.A.W:"Air Zamzam memenuhi tujuan/niat pada sesiapa yang meminumnya". Beliau juga percaya kepada diri dan mempunyai keyakinan yang mendalam terhadap Al-Quran di mana Allah berfirman, "Ketika hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, sesungguhnya Aku dekat (kepada mereka): “Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Maka hendaklah mereka menyahut seruan-Ku (dengan mematuhi perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka menjadi baik serta betul.” [Al-Baqarah 2:186]

Yusria Abdel-Rahman Haraz telah mendapat Alcer merah di mata setelah dia minum air Zamzam. Alcer merah tersebut telah menyebabkan beliau sakit kepala dan tidak dapat disembuhkan dengan tablet serta akan menyebabkan buta di mata yang dijangkiti. Beliau telah berjumpa dengan doktor yang terkenal dan disarankan untuk mengambil suntikan bagi menghentikan sakit kepala dan seterusnya bagi mengelakkan
kehilangan fungsi penglihatan mata yang terkena Alcer merah. Beliau berasa takut tetapi beliau yakin dengan rahmat dari Allah S.W.T dan dengan Allah Yang Maha Kuasa jugalah akan menyembuhkannya. Beliau memikirkan untuk melakukan Umrah untuk berdoa kepada Allah untuk menyembuhkan dirinya.

Beliau telah datang ke Mekah dan melakukan Tawaf dan mengambil kesempatan mencuci matanya dengan air Zamzam. Ketika dia kembali ke hotel, dia mendapati mata yang dijangkiti penyakit telah sembuh dan Alser mata tersebut telah hilang. Peristiwa ini telah membuktikan kepada pengesahan hadis yang menyatakan: "Air Zamzam  memenuhi tujuan/niat pada sesiapa yang meminumnya, jika anda minum untuk mendapatkan kesembuhan daripada Allah, Allah akan menyembuhkan anda, jika anda minum untuk kepuasan perut, Allah akan memuaskan anda dan jika anda minum untuk menghilangkan kehausan Allah akan memuaskan dahaga anda ".

Dr Farooque Antar menceritakan kisahnya sendiri iaitu beliau telah dijangkiti batu di saluran kencing dan doktor memaklumkan boleh membuang atau menghancurkan baru tersebut tanpa sebarang operasi pembedahan. Tetapi beliau telah menunda operasi tersebut sebanyak 2 kali dan pada masa yang sama, beliau telah melakukan Umrah dan berdoa kepada Allah untuk menyembuhkan dirinya tanpa menjalani pembedahan. Beliau minum air Zamzam dan menunaikan solat 2 rakaat. Kemudiannya beliau merasa sesuatu didalam saluran kencing dan terus ke tandas dan dengan rahmat Allah Yang Maha Kuasa , batu tersebut telah dikeluarkan dengan sendirinya dan beliau telah sembuh tanpa menjalani sebarang operasi pembedahan. Doktor yang merawat Dr Farooque Antar terkejut oleh rawatan yang soleh itu.  

Sumber: "Keajaiban Saintifik Di Dalam Islam Dan Sunnah Nabawiyya" Oleh: Mohammed Kamil Abdel Samad


Hadis-Hadis Mengenai Air Zamzam

1) Nabi Muhammad S.A.W bersabda:" Air yang terbaik di muka bumi adalah Air Zamzam, merupakan jenis makanan dan penyembuhan dari penyakit." (Shahih Al-Jaami ', 3302)".
2) Dilaporkan bahawa Nabi Muhammad S.A.W meminumnya, mengambil wuduk dengannya dan menuangkan dikepala. Baginda juga membawa air Zamzam di dalam pembuluh kecil dan bekas besar dengan tujuan memberi minum kepada orang sakit dan memberikan ia kepada mereka untuk minum. Al-Silsilah al-Saheehah, 883).
3) Salah seorang sahabat berkata: kami biasa menyebutnya al-Shabbaa'ah (memuaskan) dan membantu kami untuk menjaga keluarga kita (cth. itu sedang mengisi dan membantu mereka untuk melakukan tanpa makanan, itu juga cukup untuk memberi makan anak-anak) . (Al-Silsilah al-Saheehah Li'l-Albani, 2685).

No comments:

Post a Comment