Friday, September 28, 2012

Kebaikan Senyum Pada Kesihatan


  • Senyum meningkatkan sistem imun - Apabila kita senyum, fungsi imun bertambah baik, kemungkinan kerana pada ketika kita senyum, kita lebih tenang dan relaks.
  • Senyum mengurankan sakit - Kajian mendapati, senyum membebaskan endorfin, penahan sakit semulajadi dan serotonin. Ketiga-tiga sebatian ini, menjadikan kita berasa sihat. Jesteru, senyum merupakan ubat semula jadi untuk mengubati sakit.
  • Senyum melegakan stress - Kita sering menjadi stress dengan kehidupan hari ini yang serba serbi sibuk. Senyum menbantu kita daripada nampak lesu dan tidak bersemangat. Apabila stress menerpa, ambil sedikit masa dan cubalah mengukir senyuman.Stress akan berkurangan dan anda menjadi lebih bersemangat.
  • Senyum menurunkan tekanan darah - Tahukah anda apabila kita senyum, tekanan darah kita akan menurun? Jika ada alat mengukur tekanan darah dirumah, cubalah sendiri. Ambil bacaan tekanan darah anda, kemudian cuba senyum dalam tempoh 1 minit. Ambil bacaan sekali lagi, Anda nampak perbezaannya?
  • Senyum menjadikan wajah awet muda - Otot-otot muka yang kita gunakan untuk senyum membuatkan kita kelihatan lebih muda. Tidak perlulah kita bersusah-payah pergi mendapatkan rawatan dipusat-pusat kecantikan yang menelan belanja yang besar. Cukup dengan menghiaskan wajah anda dengan senyuman sepanjang hari. Wajah anda akan kelihatan berseri dan bercahaya.
  • Senyum menjadikan kita nampak anggun -kita lebih tertarik kepada orang yang wajahnya tidak lekang  dengan senyuman. Wajahnya lembut dan anggun tanda mesra.
  • Senyum menukar mood kita - Dikala kita sedang berdukacita, cubalah melakar senyum dibibir. Senyum boleh 'menipu' tubuh kita untuk membantu kita menukar mood yang lebih ceria

No comments:

Post a Comment